Trendspaning på årets första inredningsmässa

Årets första inredningsmässa, Trend & Form, i Göteborg (Åby) gav en hint om vilka stilar som är på väg in eller ut. Importörer, tillverkare och leverantörer i välfyllda montrar välkomnade de besökande inköparna från landets inredningsbutiker. Köpfaktas reporter kunde tydligt skönja flera trendskiften som vi kommer att uppleva under 2020.

Vi börjar med de utgående trenderna: Konsumenter och inköpare har definitivt tröttnat på inredningsobjekt av silver, krom och mjölkbleka pastellfärger. Stora bokstäver och ordspråk på väggar, kylskåp och hyllor har också passerat sitt bäst-före-datum. Vi tycks inte längre behöva en väggskylt som säger “kitchen”, för att vi ska förstå att vi står i vårt eget kök. Inget mer “Love” på kylskåpet, likaså. Även det sockersöta och flickaktiga har utgått, tillsammans med burkar och speglar med rosa rosetter. Svaga, lätta färger och gräddiga nyanser hör definitivt till gårdagen, vilket även gäller de kala vita ytorna. Plastiga föremål och högblanka lacker som känslomässigt kan associeras med kemikalier och förorenade hav är också utdömda.

Annons:

Mer guld, kontrast och natur

De flesta leverantörer och inköpare är eniga om att våra hem nu behöver mer guld och mörka fondväggar i skarp kontrast mot varandra. Objekten ska ha mer attityd och tyngd, ofta med inslag av orientalisk exotism och mystik. Stora ytor får gärna vara mörkt färgade, och till och med svarta. De rostiga metallytorna och objekten tycks leva vidare i trädgårdsavdelningarna, men Köpfakta anar att de kommer att fasas ut nästa år. Innelistan toppas däremot av mönster från exotiska djur, som giraff- och leopardprickar, eller zebra- och tigerränder. Den här “wildlife-looken” återfinns på mönstertryckta kuddar, möbler, muggar, surfplattor, mobiltelefoner, lampskärmar, brickor och mycket annat. Djuren har ju länge stått modell för den skulpturala utformningen av både praktiska och dekorativa föremål, och gör så även i fortsättningen. Även buddhafigurerna kommer fortsatt att sitta i våra trädgårdar och på våra bokhyllor. Att svenskarna generellt inte har någon buddhistisk tradition eller djupare kunskap om buddhismen spelar ingen roll. Det är snarare är kopplat till andra populärkulturella trender som romantiserad exotism, brittisk slottsinteriör från kolonialismen, yoga och mindfulness. Angående material kan man säga att naturmaterialen blir dominerande, gärna med stämplar och märkningar som garanterar etiska och ekologiska produktionsförhållanden.

Halloween och påsk i ny stil

Trademan är ett grossist- och importföretag varifrån många svenska inredningsbutiker köper sitt sortiment. I företagets stora monter träffade vi en av Trademans delägare, Anita Jageus, och hon bekräftar Köpfaktas trendprognos:

–Ja, men den tydligaste förändringen kommer man märka på föremålen som är knutna till helgfiranden, som påsk och halloween. De traditionella påskfjädrarna får många konsumenter att tänka på oetisk djurhantering, så fler kommer i stället att knyta färgade sidenband i påskriset. Och den skrikande orangea färgen som länge har utmärkt halloween kommer också att tonas ner, tillsammans med hysteriska och plastiga dödskallar.

De nämna trendprognoserna kommer att beröra de breda folklagren, men det kommer alltid finnas parallella trender i olika subkulturer och samhällsklasser.

Text & Foto: Tom Swales