Energibolagen med de nöjdaste kunderna

Flest nöjda kunder hos de miljö- och samhällsengagerade energibolagen

Enligt SKI:s* kundundersökning i energibranschen så är kunderna betydligt nöjdare hos de bolag som har etiska och miljömedvetna profiler. Energibranschens stora produkter/tjänster är fjärrvärme, elhandel och elnät, varav den sistnämnda länge omgetts med missnöjda privatkunder. Men, i år har elnät-kunderna faktiskt blivit nöjdare. En annan stark trend bland privatkonsumenter 2018 är att fler blir intresserade av att producera egen el, exempelvis i form av solceller på villan eller delägande i vindkraftverk. Den viljan påverkas också av vår attityd mot elbolagen, eftersom vi måste sälja vår “hemmaproducerade” el till företagen och betala olika former av anslutningsavgifter. Men, starkaste drivkraften för privatpersoner att starta egen miljövänlig elproduktion är fortfarande de statliga investeringsbidragen.
Generellt kan man utläsa att det som energikunder värderar högst är: Prisvärdhet, service och bolagets samhällsengagemang. Till skillnad från de flesta andra konsumentprodukter så ifrågasätter vi aldrig elens kvalitet. El antas alltid ha en konstant kvalitet.

Annons:

Här är kundernas betyg på elnät-bolagen (branschens snitt är 63,7):

 

Här är kundernas betyg på elhandels-bolagen (branschens snitt är 65,9):

 

Här är kundernas betyg på fjärrvärme-bolagen (branschens snitt är 69,9):

Text: Tom Swales

Källa: Svensk Kvalitetsindex

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.